مراحل ترخيص كالا از گمرك با صورت توصيفي
- ۳.۱ مرحله اول ) تنظيم اسناد و ورود داده
- ۳.۲ مرحله دوم ) دريافت كوتاژ در دايره احراز هويت و تعيين مسير
- ۳.۳ مرحله سوم ) كنترل و ارزيابي كالا
- ۳.۴ مرحله چهارم ) اخذ مجوزهاي لازم
- ۳.۵ مرحله پنجم ) بررسي تعرفه و تطبيق كالا توسط كارشناس سرويس ( مجازي )
- ۳.۶ مرحله ششم ) پرداخت به صندوق و صدور سند ترخيص
- ۳.۷ مرحله هفتم ) انبارداري و اجازه بارگيري
- ۳.۸ مرحله آخر ) ترخيص كالا از گمرك
مرحله اول ) تنظيم اسناد و ورود داده
براي ترخيص شما بايد بدانيد چه مداركي را بايد فراهم كنيد؟ در اين جا لازم است يك سري سند و مدرك از قبيل اظهارنامه واردات، تصوير كارت بازرگاني ، قبض انبار، بارنامه، ترخيصيه، گواهي مبدا، فاكتور يا سياهه خريد، اعلاميه تامين ارز با نامه برات (در صورتي كه روش پرداخت اعتبار اسنادي برات باشد)، پروفرما يا همان پيش فاكتور، مجوز ثبت سفارش، ليست عدل بندي، بيمه نامه، پروانه بهره برداري (براي شركت هاي توليدي) ، كاتالوگ و بروشور (در صورت وجود)، مجوزهاي قانوني براي ترخيص (اگر كالاي موردنظر مشمول قانون اجباري اخذ مجوز است)، وكالتنامه رسمي، پروانه صادراتي (در صورتي كه واردات در مقابل صادرات انجام شود) را آماده كنيد.
اظهارنامه متشكل از دو فرم است :
|
اما اگر تنوع كالا بيشتر باشد، به ازاي هر دو قلم جنس، بايد يك برگ ديگر از اين فرم به نام B را نيز پر كنيد. بنابراين تعداد صفحات اظهارنامه به تعداد اقلامي كه وارد كرده ايد بستگي دارد. پس از تكميل دستي اظهارنامه (به عنوان چك نويس) بايد آن را در سيستم اينترنتي گمرك ( سامانه جامع امور گمركي) ثبت كنيد.
بررسي و تاييد اظهارنامه، در پايان اين مرحله در صورتي كه در سيستم الكترونيكي گمرك تمامي قسمت ها را به درستي پر كرده باشيد و هيچ مشكلي وجود نداشته باشد، نرم افزار به شما يك شماره سريال و يك شماره عطف خواهد داد. شما هم اكنون ميتوانيد از اين اطلاعات پرينت گرفته و براي انجام مراحل بعدي نزد خود نگه داريد.
مرحله دوم ) دريافت كوتاژ در دايره احراز هويت و تعيين مسير
بعد از تنظيم اسناد و ثبت اطلاعات اوليه در مرحله قبلي، اين مرحله به احراز هويت و اظهار كالا اختصاص دارد. دايره احراز هويت دايره فني گمرك است كه در ابتدا اسناد دريافتي را بررسي كرده و در صورت تاييد آن ها ، شماره ثبت يا همان كوتاژ را درج مي نمايد.
مي توان گفت كوتاژ به معناي ثبت اظهارنامه واردات يا صادرات كالا در گمرك است و به هر اظهار نامه ثبت شده، يك شماره اختصاص داده مي شود كه به اين شماره كوتاژ گفته مي شود. بعد از دريافت شماره كوتاژ ، اظهارنامه لاك و مهر مي شود.
در گمرك به دليل كمبود نيرو و صرفه جويي در وقت و همچنين مشكلاتي كه ممكن است با انجام تمامي مراحل كنترلي ايجاد شود، با استفاده از سيستم مديريت ريسك از سه مسير سبز، زرد و قرمز براي ترخيص استفاده مي شود كه تعيين مسير از طريق سيستم كامپيوتري و با توجه به عواملي همچون درصد مأخذ حقوق ورودي ، نوع كالا ، اعتبار صاحب كالا و اظهاركننده و كشور سازنده است و يا حتي اين مسير مي تواند كاملا تصادفي يا شانسي انتخاب شود.
مرحله سوم ) كنترل و ارزيابي كالا
در ادامه فرآيند ترخيص با توجه به مسير تعيين شده براي محموله، كنترل و ارزيابي كالا صورت مي گيرد، در واقع اگر در دو مسير قرمز و يا زرد قرار بگيريد محموله شما نياز به كنترل دارد كه به اين ترتيب، يا بسته كالا باز و توسط ارزياب گمرك بررسي و با اسناد مطابقت داده مي شود و يا فقط نياز به بررسي اسناد توسط رئيس سرويس گمرك مربوطه مي باشد.
بعد از اينكه اين مرحله با موفقيت به اتمام رسيد و محموله از نظر ارزش و كليت و تعداد مشكلي نداشت، در بخش دايره ارزش، ارزش اظهاري، سوابق گمركي و ديگر روش هاي تعيين ارزش مورد بررسي قرار مي گيرد.
مرحله چهارم ) اخذ مجوزهاي لازم
در اين مرحله مجوز هاي لازم كه توسط سيستم و كارشناس با توجه به كالا تعيين گرديده است بايد تكميل شود. استاندارد، بهداشت، قرنطينه ، مخابرات، تجهيزات پزشكي، جهاد، انرژي اتمي، وزارت راه، ماليات و … از جمله مجوزهاي لازم در اين بخش مي باشند.
مرحله پنجم ) بررسي تعرفه و تطبيق كالا توسط كارشناس سرويس ( مجازي )
در مرحله پنجم كارشناس سرويس به بررسي تعرفه و تطبيق كالا با اسناد مي پردازد. همچنين كارشناس سرويس به اسناد و الزامات ورود ( مجوزهاي مورد نياز و ارزش ) كه در مطالب قبلي نيز به آن اشاره شد نظارت مي كند.
رئيس سرويس نيز به بررسي امضاها و روند نهايي پرونده مي پردازد و تاييد نهايي توسط او صادر مي گردد.
مرحله ششم ) پرداخت به صندوق و صدور سند ترخيص
دراين قسمت پس از اينكه مبلغ پرداختي از سوي گمرك مشخص گرديد، صاحب كالا هزينه را به صورت فيش نقدي به حساب گمرك واريز مي كند سپس فيش پرداخت را گرفته و پروانه سبز گمركي براي وي صادر مي شود.
پروانه سبز چيست :
پروانه سبز سندي است كه در گمرك صادر مي شود و به معناي آن است كه عمليات ارزيابي به پايان رسيده است و صاحب كالا با گمرك تسويه كرده و مي تواند مقدمات خروج كالاي خود را از گمرك فراهم نمايد .
مرحله هفتم ) انبارداري و اجازه بارگيري
پس از پايان تشريفات كار در سرويس ارزيابي در هر سه مسير ذكر شده پروانه هاي مهر شده و صدور سند ترخيص ، هنگامي كه تسويه هاي لازم با شركت حمل و نقل صورت گرفت با توجه به دريافت قبض انبار و ساير مدارك لازم ، گمرك مجوز بارگيري را صادر مي كند و مبلغي به عنوان مبلغ انبارداري توسط مسئول نگهداري كالا از صاحب كالا دريافت مي شود.
مبلغ انبارداري در گمركات مختلف، متفاوت محاسبه مي گردد و هزينه هاي مربوط به تخليه ، بارگيري ، بيمه، مدت زمان رسوب كالا در انبار و غيره را شامل مي شود كه اين موارد نيز با توجه به حجم، نوع و ارزش كالا محاسبه مي گردد.
همانطور كه در مرحله اول نيز به آن اشاره شد، قبض انبار به سندي گفته شود كه توسط انباردار در قبال گرفتن كالا از شخص تحويل دهنده ي كالا با مشخصات درج شده صادر مي شود . با توجه به قوانين گمركي ايران هر كالايي كه وارد محدوده ي گمركي شود بايد در دفاتر انبار ثبت شود و براي بار، بايد اظهار نامه يا بارنامه به صورت جداگانه صادر و به شخصي كه كالا را تحويل داده است بدهند.
مرحله آخر ) خروج كالا از گمرك
پس از آنكه شخص تمامي كارهاي مربوط به ترخيص گمركي كالا را انجام داد ، مي تواند بيجك انبار را توسط انبار دار گمرك دريافت كند.
بيجك انبار بعد از كنترل پروانه سبز گمركي و همچنين مهر درب خروج صادر مي شود و نشان مي دهد كه كالا ي مربوطه به صاحب كالا تحويل داده شده است و مي تواند براي بارگيري كالا ورودي ، وسيله نقليه مورد نظر خود را را وارد گمرك كند. در اين مرحله نيز، محموله دوباره بررسي شده و سپس اجازه خروج كالا داده خواهد شد.