كليد واژه ها چه نقشي در سئو دارند؟

نوشته از همه جا و همه چيز

كليد واژه ها چه نقشي در سئو دارند؟

۱۶ بازديد

كليد واژه ها به طور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند كه هر يك از تعدادي زيرمجموعه تشكيل شده‌اند. اين تقسيم‌بندي‌ها بر اساس مفاهيم مورد نياز كاربران و تعداد دفعات جستجوي كلمات است.

كليدواژه‌هاي User Intent

كاربران اينترنتي به دلايل متفاوتي از موتورهاي جستجو استفاده مي‌كنند: خريد يك محصول، خواندن اخبار روز دنيا، دانلود يك آهنگ يا فيلم و حتي يك برنامه، دستور پخت غذا و هزاران مورد ديگر. موضوع اصلي در كلمات كليدي User Intent ، قصد و نيت كاربران از جستجو در صفحات اينترنتي است. در كل مي‌توان هدف كاربران براي جستجو در اينترنت را به سه دسته تقسيم كرد:

  • كلمات كليدي Informational يا اطلاعاتيدر اين روش با هدف كسب اطلاعات بيشتر از كيوردها استفاده مي‌كنيد. براي مثال مي‌خواهيد از آخرين مدل BMW در بازار اطلاعاتي كسب كنيد. با تايپ آخرين مدل BMW در صفحات جستجو مي‌توانيد به نتايج دلخواه‌تان برسيد.
  • كلمات كليدي Transactional يا معاملاتي :در اين نوع از كيوردها هدف‌تان انجام يك معامله به صورت آنلاين است. قبلا در مورد محصول اطلاعاتي كسب كرده‌ايد و حالا قصد خريد آن را داريد. مثلا سرچ مي‌كنيد: خريد گوشي سامسونگ S۸  و گوگل سايت‌هاي خريد و فروش اين مدل گوشي را به شما معرفي مي‌كند.
  • كلمات كليدي Navigational : در اين روش اطلاعات كاربر در حد اسم برند يا سايت و هدف دسترسي به صفحه اصلي سايت مورد نظر است. براي مثال شما مي‌دانيد كه «وب داران» در زمينه طراحي سايت و سئو فعاليت دارد ولي آدرس سايت آن را نمي‌دانيد. كلمه وب داران  را سرچ مي‌كنيد و گوگل تمامي سايت‌ها و صفحاتي كه مربوط به اين كلمه هستند را به شما نشان خواهد داد.

كليد واژه بر اساس  Search volume  

در اين روش معيار تقسيم‌بندي، تعداد دفعات جستجو كلمات توسط كاربران است و كليدواژه‌ها براساس Search volume  به سه دسته تقسيم مي‌شوند.

 

  • كلمات كليدي Head يا اصليبه گروهي از كلمات گفته مي‌شود كه به طور وسيعي در اينترنت جستجو مي شوند، كلماتي مانند خانه، ماشين، موبايل و … . در اين نوع از كيوردها مشخص نيست كاربر دقيقا به دنبال چه چيزي است اما با بررسي اين نوع كلمات متوجه مي‌شويم چه موضوعاتي نزد كاربران محبوبيت دارد.
  • كلمات كليدي Middle Tail يا عبارتيدر اين نوع كليدواژه‌ها كاربر هدف مشخص‌تري نسبت به نوع كلمات كليدي اصلي ( Head ) دارد ، به فرض شما به دنبال شركت‌هايي هستيد كه طراحي سايت انجام مي‌دهند ولي شركت خاصي مد نظرتان نيست. با تايپ شركت طراحي سايت به نتايج متعددي دست پيدا مي‌كنيد.
  • كلمات كليدي Long Tail يا طولاني: اين نوع كيوردها تركيبي از سه يا چهار كلمه كه كاربران از آن‌ها براي يافتن موضوعات خاص استفاده مي‌كنند. مثلا من مي‌خواهم درباره الگوريتم‌هاي گوگل سرچ كنم. عبارت «آخرين تغييرات الگوريتم هاي گوگل در سال ۲۰۱۸ » را تايپ مي‌كنم و نتيجه ليستي از مقالات درباره آخرين تغييرات الگوريتم هاي گوگل خواهد بود.

تحقيق كلمات كليدي

تحقيق و بررسي كليدواژه‌ها يكي ديگر از موارد مهم در سئو وب داران است كه با هدف ساختن يك محتواي مفيد و ارزشمند انجام مي‌شود. لازم است بدانيد ميزان ارزش كيوردهاي سايت‌تان چقدر است. يعني كاربران با ديدن چه كلماتي وارد سايت‌تان مي‌شوند.

با استفاده از ابزارهايي نظيرKW finder  ياGoogle Keywords Planner   مي‌توانيد از ميزان جستجوي كليد واژه‌ها توسط كاربران مطلع شويد. در اين پژوهش موارد زير بررسي مي‌‌شود:

ميزان دشواري كلمه كليدي

بعضي از كلمات از نظر تعداد جستجو در رتبه بالايي قرار دارند و معمولا از جانب كاربران به دفعات خيلي زياد مورد جستجو قرار مي‌گيرند. مثلا كلمه سئو را در نظر بگيريد. تعداد سايت‌هايي كه درباره سئو نوشته‌اند بسيار زياد است. در نتيجه براي اين كه مقالات و سايت شما با كليد واژه سئو در صفحات نتايج جستجو نشان داده شوند راه سختي در پيش داريد.

چگالي يا تراكم استفاده از كلمات كليدي

چگالي كليدواژه‌ها در اصل تعداد كليد واژه هايي است كه در متن استفاده مي‌كنيم. در صورت استفاده بيش از حد از كيوردها ( Keyword stuffing ) ، توسط الگوريتم‌هاي گوگل جريمه خواهيد شد. تعداد اين نوع كلمات بايد به ميزاني باشد كه به كليت محتوا و معني جمله لطمه‌اي وارد نكند.

ويژگي هاي يك عبارت كليدي مطلوب :

  • بالاترين جستجو را داشته باشد.

با استفاده از ابزارهاي لازم كه برايتان به طور كامل توضيح داده مي شود اين مهم را انجام دهيد. مثال : Google trend

  • رقابت زياد بر سر آن نباشد.

پس متناسب با نياز خود عبارات درست انتخاب كنيد مثلا سئو و  تدريس سئو ، سئو خود به تنهايي كلمه فوق العاده

سختي است اما به طور فرض آموزش رايگان سئو راحت تر است.

  • پولساز و ارزشمند باشد.

توجه داشته باشيد كه يك سري از عبارات براي ما يوزر مي آورد و يك سري از عبارات براي ما مشتري مي آورد كه ما به

دنبال مشتري هستيم نه يوزر (مگر اينكه سايت خبري خاصي داشته باشيد.)

  • براي عبارات كليدي خود محتوا داشته باشيد.

منظور اين است كه توانايي ساخت ، توليد محتوا لازم براي عبارات كليدي خود را داشته باشيد. آموزش هاي متنوع ،

بلاگ ، ويدئو و… كه به توليد علم بيانجامد را طبق اصول انجام دهيد.

ميزان رقابتي بودن يك كليد واژه Keywords:

ابزار هاي زيادي براي بدست آوردن اين اطلاعات وجود دارد. مثل :ahrefs  – Semrush و ابزار هاي ديگر كه ميزان سختي

عبارات (Keyword Difficulty) مثلا اگر روي 22 باشد ميزان سختي آن پايين است و كار براي شما راحت تر است ولي اگر

روي 80 به بالا بود ميزان سختي آن بالا است و كار شما سخت تر است.

منبع 

مشاوره سئو رايگان و حرفه اي وب داران

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.